onsdag 10. september 2014

Sosial kompetanse



Sosial kompetanse (Imsen, 14.7 – s. 364-366)  
-         Sosiale og emosjonelle vansker er en stor og mangeartet gruppe av problemer som kan gi seg utslag i allmenne lærevansker, atferdsproblemer og emosjonelle problemer på skolen
-         Elever, gjerne svake, finner seg overlevelsesstrategier i skolen. Disse kan være:
§  Uakseptabel oppførsel/adferd
§  Til stor bry for læreren
§  Eleven trekker seg tilbake
§  Taus og innesluttet
§  Gjør seg usynlig
§  Lav selvtillit, selvoppfatning og liten tiltro til egne evner og muligheter
§  Lav motivasjon

-          Elevers sosiale og emosjonelle problemer har alltid en årsak, ofte kompliserte
§  Elevens sosiale og kulturelle bakgrunn
§  Klassemiljøet
§  Kvaliteter i det sosiale samspillet i klassen og skolen
§  Forholdet mellom lærer og elev
§  Individuelle årsaksforhold

Terje Ogden har laget en liste til bruk ved observasjon av elever med sosiale og emosjonelle vansker.
Underyting:
Oppmerksomhetsproblemer:
Manglende kompetanse for skolearbeid:
Bruker uegnede læringsteorier:
Uro og rastløshet:
For høyt eller lavt ambisjonsnivå:
Urealistisk virkelighetsoppfatning:
Utagering og svak impulskontroll:
Oppmerksomhetssøkende atferd:
Tilbaketrekking:
Dårlig sosial innlevingsevne og sosial kompetanse:
--> Ingen fullstendig liste
--> En beskrivelse på individnivå

Omfanget er et relativt spørsmål
Forskjell mellom kjønnene
Når elevene beskriver sin egen adferd, var det fire typer som skilte seg ut:
1.       undervisnings- og læringshemmende adferd
2.       sosial isolasjon
3.       utagerende adferd
4.       klart antisosial adferd
Mange ulike tilnærminger

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar