Sosial kompetanse (Imsen, 14.7 – s. 364-366)
- Sosiale og emosjonelle vansker er en stor og
mangeartet gruppe av problemer som kan gi seg utslag i allmenne lærevansker, atferdsproblemer og emosjonelle
problemer på skolen
- Elever, gjerne svake, finner seg
overlevelsesstrategier i skolen. Disse kan være:
§
Uakseptabel oppførsel/adferd
§
Til stor bry for læreren
§
Eleven trekker seg tilbake
§
Taus og innesluttet
§
Gjør seg usynlig
§
Lav selvtillit, selvoppfatning og liten tiltro
til egne evner og muligheter
§
Lav motivasjon
-
Elevers sosiale og emosjonelle problemer har
alltid en årsak, ofte kompliserte
§
Elevens sosiale og kulturelle bakgrunn
§
Klassemiljøet
§
Kvaliteter i det sosiale samspillet i klassen og
skolen
§
Forholdet mellom lærer og elev
§
Individuelle årsaksforhold
Terje Ogden har laget en liste til bruk ved observasjon av
elever med sosiale og emosjonelle vansker.
Underyting:
Oppmerksomhetsproblemer:
Manglende kompetanse for skolearbeid:
Bruker uegnede læringsteorier:
Uro og rastløshet:
For høyt eller lavt ambisjonsnivå:
Urealistisk virkelighetsoppfatning:
Utagering og svak impulskontroll:
Oppmerksomhetssøkende atferd:
Tilbaketrekking:
Dårlig sosial innlevingsevne og sosial kompetanse:
--> Ingen fullstendig liste
--> En beskrivelse på individnivå
--> Ingen fullstendig liste
--> En beskrivelse på individnivå
Omfanget er et
relativt spørsmål
Forskjell mellom
kjønnene
Når elevene beskriver sin egen adferd, var det fire typer
som skilte seg ut:
1.
undervisnings- og læringshemmende adferd
2.
sosial isolasjon
3.
utagerende adferd
4.
klart antisosial adferd
Mange ulike
tilnærminger
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar