onsdag 10. september 2014

Motivasjon/mestring/selvbilde

Motivasjon
S.375 i Imsen
Motivasjon er det som skaper aktivitet hos et individ og som driver individet til å fortsette med denne aktiviteten.
·         Samspillet mellom individets tanker og følelser, og hvordan de påvirker forberedelsene, utføringen og vurderingen etter aktiviteten
·         Individets grunnleggende verdier spiller en viktig rolle for motivasjonen. Hva oppfattes som viktig for han?
·         For indre motiverte individer har en glød for selve aktiviteten og opplever den som belønning i seg selv
·         Ved ytre motivasjon utføres aktiviteten på grunn av at man forventer at det skal lede videre til belønning
·         I skolen er det ideelle at elevene med en indre motivasjon for skolearbeid, men karakterer har en tendens til å bli dominerende.
·         Man søker i utgangspunktet det behagelige og unngår det vonde. Derfor kan det være nyttig å bruke belønning og straff til å påvirke elevenes atferd.
Mestring
Man har ulike måter å tolke resultater på. Hvor man plasserer skylden kalles lokalisering.
·         Internal fortolkning ser på indre forhold, som man selv har kontroll på. Dette kan være egne evner, flid og form.
·         Eksternal fortolkning ser på ytre faktorer som lærer, oppgaver, eller flaks.
·         Er årsaksfortolkningene stabile, eller varierende?
·         I hvilken grad har eleven selv kontroll?
·         Elevene har en grunnleggende angst for å mislykkes. Dette skyldes de negative konsekvensene ved å mislykkes. Det vil variere fra person til person hvor mye denne angsten råder, men samtidig har alle også et ønske om å lykkes. For læreren blir da oppgaven å finne oppgaver som gjør at eleven tør å utfordre seg selv, samtidig som frykten for å feile ikke blir for stor. .
·         For å ikke fremprovesere angsten hos engstelige elever kan disse starte med relativt enkle oppgaver, og med langsom progresjon som gir disse økende tiltro til egne evner.
Selvoppfatning
·         Hvordan individet tolker sine suksesser og nederlag sier mye om hans selvbilde
·         Man verner om sitt eget selvbilde ved å sette realistiske mål som står sitt eget ferdighetsnivå og ved sin vennekrets.
·         Elever med høy selvtillit vil oftere forklare suksess med indre forhold, og nederlag ved å se på ytre forhold
·         Elever med lav selvtillit vil oftere forklare suksess med flaks, og nederlag ved å skylde på sin egen udugelighet
·         Gutter vil oftere enn jenter opptre på samme måte som individet med høy selvtillit, mens jenter følger mønsteret til han med lav selvtillit



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar