Motivasjon
S.375 i
Imsen
Motivasjon er det som skaper aktivitet hos et individ og som
driver individet til å fortsette med denne aktiviteten.
·
Samspillet mellom individets tanker og følelser,
og hvordan de påvirker forberedelsene, utføringen og vurderingen etter
aktiviteten
·
Individets grunnleggende verdier spiller en
viktig rolle for motivasjonen. Hva oppfattes som viktig for han?
·
For indre motiverte individer har en glød for
selve aktiviteten og opplever den som belønning i seg selv
·
Ved ytre motivasjon utføres aktiviteten på grunn
av at man forventer at det skal lede videre til belønning
·
I skolen er det ideelle at elevene med en indre
motivasjon for skolearbeid, men karakterer har en tendens til å bli
dominerende.
·
Man søker i utgangspunktet det behagelige og
unngår det vonde. Derfor kan det være nyttig å bruke belønning og straff til å påvirke
elevenes atferd.
Mestring
Man har
ulike måter å tolke resultater på. Hvor man plasserer skylden kalles
lokalisering.
·
Internal
fortolkning ser på indre forhold, som man selv har kontroll på. Dette kan være
egne evner, flid og form.
·
Eksternal
fortolkning ser på ytre faktorer som lærer, oppgaver, eller flaks.
·
Er
årsaksfortolkningene stabile, eller varierende?
·
I
hvilken grad har eleven selv kontroll?
·
Elevene
har en grunnleggende angst for å mislykkes. Dette skyldes de negative konsekvensene
ved å mislykkes. Det vil variere fra person til person hvor mye denne angsten
råder, men samtidig har alle også et ønske om å lykkes. For læreren blir da
oppgaven å finne oppgaver som gjør at eleven tør å utfordre seg selv, samtidig
som frykten for å feile ikke blir for stor. .
·
For
å ikke fremprovesere angsten hos engstelige elever kan disse starte med
relativt enkle oppgaver, og med langsom progresjon som gir disse økende tiltro
til egne evner.
Selvoppfatning
·
Hvordan
individet tolker sine suksesser og nederlag sier mye om hans selvbilde
·
Man
verner om sitt eget selvbilde ved å sette realistiske mål som står sitt eget
ferdighetsnivå og ved sin vennekrets.
·
Elever
med høy selvtillit vil oftere forklare suksess med indre forhold, og nederlag
ved å se på ytre forhold
·
Elever
med lav selvtillit vil oftere forklare suksess med flaks, og nederlag ved å
skylde på sin egen udugelighet
·
Gutter
vil oftere enn jenter opptre på samme måte som individet med høy selvtillit,
mens jenter følger mønsteret til han med lav selvtillit
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar